Dari mana datangnya istilah meniru?
Itu adalah tidak sepenting kedudukannya di mata umum. Saya berasa kasihan apabila meniru itu dilabel perbuatan yang terkutuk dan tidak diiktiraf dalam kamus kebaikkan. Mungkin ianya kerana ia tidak disertai dengan akad minta izin dari orang yang kena tiru daripada si peniru. Jika ianya mempunyai akad, sudah tentu ia tidak dibilang meniru, bukan?
Masalahnya muncul apabila yang kena tiru itu tiada. Dalam istilah lainnya, mati. Celah mana saya mahu meminta izin? Melalui pewaris? Betul ke pewaris atau mereka yang terdekat itu betul tahu tentang hal yang mahu saya tiru? Dan seterusnya bertubi tubi persoalan yang hanya bikin muak membina mendakan dalam fikiran.
Mahu tidak mahu perlu minta izin. Samada pada yang kena tiru mahupun pewaris. Samada niat mahu meniru atau sekadar memenuhi kehendak manusia normal yang tidak normal dalam hal-hal kehidupan sebagai manusai. Sedapkan hati, kata orang.
Sudahlah. Sebenarnya mahu tulis perihal lain, lain pula yang ditulis. Selamat meniru, semua!
No comments:
Post a Comment