12 January 2013

Seratus lima puluh tiga.

"Pihak polis berjaya memberkas tiga lagi penjenayah yang melakukan rusuhan di parkir kereta bawah tanah Pusat Sains Negara kelmarin. Operasi ini akan diteruskan sehingga kesemua penjenayah berjaya ditangkap ataupun dibunuh."

Malam itu, Pasukan Sembilan yang dianggotai sepuluh orang polis dari unit2 yang berlainan yang berjaya  memburu tahanan yang terlepas meraikan kejayaan mereka di salah satu rumah anggota pasukan mereka. Majlis keraian yang mendapat peruntukkan dari pihak atasan dipenuhi dengan makanan2 yang tidak pasti statusnya. Bercampur aduk dengan bir2 dan wiski. Mereka yang  pada mulanya bergembira dengan waras semakin lama semakin hilang di bawah sedar. Wanita2 yang dibawa khas dari ejen pelacuran elit turut sama gembira dengan berlainan punca. Sedar dan khayal. Pudar dan kekal.

Dalam waktu yang sama, keadaan amat berbeda berlaku di luar rumah. Baki daripada 150 tahana lain yang terlepas sudahpun melaksanakan agenda mereka yang sudah dirancang siang tadi. Rumah pasukan polis yang menarik perhatian seluruh negara siang tadi sudahpun dikepung sepenuhnya. Tiada satu pintu keluar pun yang terlepas dari kepungan. Seperti sebuah tembok manusia. Masing2 berbekalkan senjata yang tajam mahupun tumpul. Ada juga yang bertangan kosong. Ironiknya tiada senjata api yang mereka bawa. Masing2 punya cara memuaskan diri masing2.

Malam itu negara bakal dikejutkan sekali lagi mengenai kejayaan. Dari dunia gelap.

No comments:

Post a Comment