15 March 2012

Bila aku membebel lagi..

Assalamualaikum.

Kali ni aku nak kasitahu benda paling penting yang patut ada antara majikan dengan orang bawahan. Ni kira antara yang terpenting lah.

Komunikasi berkesan.

Benda macam biasa je kita dengar. Cakap2. Kasi arahan. Marah sana sini. Itu semua komunikasi. Tapi berkesan ke ? Orang yang terima arahan tu rela ke ? Ikhlas ke nak dengar ?

Bagi aku, MEMANG TAK la kan. Benda mudah macam ni dah makin tenggelam dalam peribadi manusia sekarang ni. Yang majikannya asal kau dah kasi arahan, kau bajet anak buah kau faham. Yang penting kau nak kerja tu siap. Memang ramai majikan yang faking sekarang ni. Dekat tempat aku pun ada jugak. Heh.

Yang pekerja pula layankan aja. Kononya nak senang. Malas nak layan. Tapi kau kena fikir, benda tu bila masalah, kau yang kena balik. Sampai bila kau nak kelentong. Ok, bos. Baik, bos. Belakang bos, kau buat apa ? membebel2 bangkang dia. Tak ke bingai namanya tu.

Semua benda boleh dibincang. Cakap elok2. Yang bos tu, jangan la kau fikir kau je betul. Tanya lah pendapat anak2 buah kau jugak. Ingat mereka pergi kerja tinggal otak kat rumah ke ? Aku tahu, politik kat tempat kerja pun tak kurang hebatnya. Tapi kau kena ingat, kerja tu ibadah. Ikhlas. Bila ada benda yang boleh kotorkan ibadah kau tu, takkan nak biarkan je.

Lagi satu, rezeki tu dari ALLAH. Kau jangan takut bila kau betul. Kalau kau kena tendang pun, kau akan jumpa tempat lain untuk kau ibadah. Percayalah padaNYA.

No comments:

Post a Comment