13 March 2012

Eh, bakal menantu aku nak buat majlis dekat Uganda weh..

Dah lama aku tak menulis rasanya. Takde idea ataupun malas. Rasanya yang kedua tu lagi menyerlah. Hehe. Kali ni terasa terpanggil nak tulis pasal aku dah cukup tepu dengar soal perang hantaran sesama jiran.

Benda ni bukan besar mana pun. Tapi hasil bakar bakaran dari pihak tertentu yang buat benda ni mengelola hati nurani yang suci. Orang pelamin 2 tingkat, kau nak 5 tingkat. Kek kalau boleh kena panjat tangga baru sampai yang paling atas. Hantaran kalau boleh sampai nak korek habiskan simpanan bakal menantu.

Weh weh weh. Kau tak kasihan ke ? Yang jadi mangsa tu bakal menantu kau. Benda2 ni bukannya wajib weh. Buat la asal ada. Kita nak kasi orang makan. Bukan nak jual anak. Lagi2 yang paling populah sekarang ni, hantaran mengikut taraf pendidikan. Apa tu weh ? Dah menyimpang sangat lah tujuan kau tu.

Tak pernah pulak aku taraf2 isteri diukur mengikut SPM segala macam. Lagi2 anak kau tu anak pertama. Takpun anak akhir. Selalunya golongan2 ni kau memang nak buat majlis yang paling lejen lah. Kalau boleh, 7 keturunan kau bercerita tak habis. Itu lagi tak boleh pakai !

Ok. Mungkin kau dari golongan berada. Soal wang, ia tak membebankan kau. Tapi tolonglah fikir situasi bakal menantu kau. Dari mana asal usulnya. Apa pekerjaan dia. Aku rasa otak kau masih boleh fikir masa tu. Berbincanglah. Kita nak buat benda baik. Kau pun taknak anak korang sampau tua duduk kat tangga, kan kan kan.

Bagi aku lah. Soal hantaran ni yang lebih2 kau. Bukan anak kau. Asal anak kau setuju, aku rasa dah takde masalah. Oh, kau risau majlis kau tak sepopular Memey ? Sudah lah. Orang bakar2 kau, jirus je dengan air. Padam lah dia. Yang penting, bakal menantu kau tu ada simpanan yang cukup untuk menampung anak kau. Soal budi pekerti tu memang dititikberatkan lah, kan. Lebih baik ada simpanan yang berjuta2 daripada habiskan berjuta2 untuk majlis satu hari panas punggung atas pelamin, ye dak ?

Aku minta maaf kalau kau terasa. Aku agak pantang benda2 macam ni. Bukan berkira. Islam pun menggalakkan kesederhanaan, kan. Akhir sekali aku harap anak2 kau dapat berkahwin tanpa ada konflik pasal hantaran yang kau sibuk2 kan. Wang bukan memberi bahagia. Ia salah satu medium untuk mencapai apa yang di impikan.

Maaf ke korang semua. Kalau aku nak minang anak kau, kita kawtim tau tau. Kehkeh.

Selamat pengantin baru.



No comments:

Post a Comment