02 October 2012

Penunggu pelamin.

Pengantin perempuan itu berlari sekuat hati. Kakinya yang tersarung kemas dengan kasut tumit berkepala berlian tajaan sejak tadi sudah pun berpisah dengan pemakai yang bertuah. Orang ramai yang melihat kejadian itu hanya mampu melopongkan mulut masing masing. Tiada seorang pun yang mengejar mendapatkan pengantin perempuan tersebut. Dia berlari tanpa tujuan. Kelajuannya meningkat ketika menuruni jalan tar berbukit. Hampir saja dia tersadung jatuh terpijak gaun labuh bewarna putih keemasan yang dipakainya.

Penduduk kampung yang melihat langsung tidak diendahkannya. Sudah ada jahitan yang mula menetas pada bajunya yang ketat seperti sarung nangka itu. Panas terik matahari secara automatiknya mencairkan solekan yang menguasai seluruh wajah manis bertahi lalat di bibir. Di leretkan belakang telapak tangan kanan pada mukanya melintang dari pipi kiri hingga ke pipi kanan menambahkan lagi comot yang sedia ada. Pedulikan. Kini di hadapan pengantin wanita itu terpampang papan tanda yang tertulis "Kampung Purnama Penuh".

Wajahnya berubah. Senyuman mula terpancul di balik muka yang seram cantik dek solekan yang mencair. Dia mula memperlahankan pergerakan. Selang dua rumah dari papan tanda tadi terlihat tiga bangsal barjalur biru kuning. Pencariannya berakhir. Pengantin perempuan menyelinap masuk dalam kawasan rumah bersebelahan rumah yang hendak dituju. Dia perlu melalui pintu belakang tanpa ada yang menyedari, bisiknya dalam hati. Gaun labuh ditarik hingga ke paras lutut diperbetulkan posisinya. Dengan penuh yakin dia bermonolog,

"inilah rumahnya, aku yakin aku tidak salah lagi".

No comments:

Post a Comment