22 July 2013

Dari mana dendam itu kalau bukan dari kasih.

Perempuan yang dikenali sebagai Peah itu lesap tanpa bayang setelah menikam Mak Sara dihalaman rumah nya. Mak Sara sekuat daya yang tersisa cuba bangun meminta pertolongan. Rumahnya hujung kampung. Hanya purnama yang bantu menyuluh tanah. Mak Sarah tidak berdaya lagi lantas terjelupuk di bawah pohon mangga. Beberapa minit kemudian kedengaran bunyi motorsikal ke arah Mak Sara yang sedang nyawa2 ikan. Pak Jais si ketua kampung merangkap  kumbang tunggal yang inginkan peristerikan Mak Sara selaku bunga yang separa layu tiba dengan sekampit beras dibakul motornya. Belum lagi motor ditongkat, Pak Jais melompat ke arah Mak Sara lantas memangkunya yang dibanjiri darah sendiri. Nombor anaknya didail pantas. Panggilan dijawab. Lima saat. Letak. Dalam sunyi kedengaran suara Pak Jais mengaji ayat lazim pada Mak Sara sambil tangannya menekan punca pendarahan itu. Sipi2 lagi mahu terkena pada kemaluan Mak Sara. Pak Jais tidak sempat bernafsu buas, hanya tuhan dipuja setiap lafaz.

Dalam perjalanan Mak Sara tiada bersuara. Rentak nafasnya mula hilang melodi. Pak Jais menepuk nepuk kerusi pemandu minta dipercepatkan. Jalan tanah merah dihias lubang2 nukilan alam. Pelesit jalanan pun tidak berani beradu nasib dekat jalan kampung ini. Keluhan Pak Jais serentak dengan dentuman dari arah depan. Tidak mahu tidak terpaksalah mereka keluar. Seorang wanita terjelupuk dalam parit dengan posisi kakinya di atas. Pak Jais kenal betis yang tidak dilindung batik itu. Tanda lahir persis tapak kaki kucing di sebelah kiri. Lampu kereta menjelaskan lagi corak yang tidak asing bagi Pak Jais dan anaknya. Peah mula sedarkan diri. Diusap usap kepalanya yang bertelur di tengah2.  Mata Peah membuntang luas melihat Pak Jais dihadapannya yang sedang meminjamkan pehanya untuk Mak Sara. Pisau yang tercampak dicari kembali. Jumpa. Sepantas kilat Peah berada di hadapan Pak Jais lalu di terjahkan pada mangsanya tadi sekali lagi. Kini di kepala. Selepas ini, Mak Sara tidak akan bernyawa lagi, bisiknya.

Keadaan seperti dalam mod perlahan. Semasa Peah menghayunkan pisau padanya, dengan kuasa tuhan Mak Sara tersedar. Dia meraba raba bekas tikaman tadi dan memaksa jari kanannya menembusi ke organ dalaman. Diraba raba dalam perit dengan mata tertutup menahan sakit akhirnya Mak Sara keluarkan kembali tangannya dan janin yang dikandunginya bersama sama tali pusat yang masih utuh. Purnama sekali lagi membantu Mak Sara mencari arah pisau itu dan diarahkan janin dalam genggamannya sebagai perisai. Darah kini di mana2. Pak Jais mengelap mukanya dengan lengan baju lantas melihat sekeliling. Peah melutut dihadapannya dengan rambut yang berjurai menyembunyikan rupa. Hanya sedu sedan yang kedengaran.

"Sekarang kau puas, Peah ? Sekarang kau puas tengok Sara mati depan kau ?" Pak Jais bersuara tenang menahan marah. Tangannya yang menggigil disembunyikan.

"Aku puas, Jais. Aku puas sekarang. Pandai pula betina tu menghulurkan anak kau dengan dia padaku, ya ?" Peah menyerigai menampakkan giginya.

Pak Jais hanya diam. Dalam masa yang sama, Peah mengacu pisau ke arah kepalanya sendiri.
"Sekarang baru aku boleh mati. Dendam aku sudah terjawab. Hahaha !" Sekali tikam, mata pisau sudah terkeluar dari belakang kepala Peah. Wajah Pak Jais dijamah darah lagi. Kini milik isterinya yang sah.

Anaknya yang pengsan dari tadi terus tidak sedarkan diri. Atau mungkin ikut mati.

No comments:

Post a Comment