24 July 2013

Ular tak rela.

Di dalam kelas dia duduk berhampiran pintu belakang. Bila loceng berbunyi terus dia pecut laju. Budak itu memang aneh. Sejak dua tiga hari ini kerap saja dia tidak hadirkan diri ke sekolah. Bila dia datang, pasti mengenakan kemeja putih lengan panjang. Tidak pula terserempak dengan guru disiplin. Bernasib baik sungguh. Rakan2 yang lain tidak pula menegur kelakuannya. Aku ? Aku baru dua minggu dekat sekolah ini. Lagipun aku bukan satu kelas dengannya. Tapi melihat gelagatnya yang beda dari biasa, aku jadi tertarik. Cuma belum masanya lagi mencuba nasib.

Hari itu aku bertekad mahu menegurnya. Disebabkan tempat duduknya berhampiran pintu belakang, ia memudahkan aku melemparkan senyuman yang paling manis. Malam tadi hampir sepuluh minit aku berlatih mengukir senyum. Harap2 dapat mencuri pandangan dia. Ahh, keterlaluan sudah aku. Lima langkah lagi menghampiri, aku persiapkan diri. Sepatu diikat rapi, skirt paras lutut masih bebas kedutan, rambut ditocang tiga dengan warna getah yang menyerlah. Dia di sebelah kiriku dan secara automatik otot2 di pipiku menggerakkan rancangan yang sudah direncanakan lama. Dua ulas bibir yang munggil melengkuk ke bawah serentak sebaris gigi beratur rapi dan lesung pipit di pipi sebelah kiri menambah rencah manisan. Dia pandang aku, aku pandang dia. Kami berpandangan.

Lima minit sebelum loceng berbunyi aku sudah pun berada di pintu belakang kelasnya. Diam2 aku sembunyi di balik tembok. Dia mesti jatuh kali ini. Seorang budak lelaki yang tertonggeng dihadapan aku ini adalah dia. Untung saja aku tidak salah teka orang sewaktu hendak membentes. Dia mengaduh kesakitan, memandang aku dengan jelingan tajam, dia bingkas bangun dan meneruskan larian. Tiada apa yang aku fikirkan selain berlari mengejarnya. Sekeliling kami kini jalan hanya dinding bangunan sekolah. Kini hanya ada aku dan dia. Akibat terlalu panik dikejar, dia ketandusan idea melangkah lantas membawanya ke sini.

Aku merapatinya perlahan-lahan siring dengan langkahnya yang cuma menjarakkan diri. Tiba2 dia bertanya akan tarikh hari ini. Hari ini adalah 12 haribulan, aku bilang padanya. Dia mengeluh. Matanya berat memandang aku. Senyumannya lemah tapi dipaksa juga. Semakin pelik aku dibuatnya. Perlahan lahan dia menyinsing lengan bajunya yang menyembunyikan sesuatu. Seperti kulit2 tangannya ada yang mati dan mahu ditukar baru dan ia agak ekstrim. Cahaya matahari yang terik menampakkan lagi kulitnya yang bersinar. Ia seperti sisik. Lama kelamaan sel kulit mati memenuhi sekelilingnya. Tangannya kini bewarna keemasan kilat dan dia masih tersenyum lemah dan terus bertukar menjadi satu susuk yang besar.

Ular. Perkataan pertama yang terpancul dari mulut aku setelah sekian lama melopong memerhatikan transformasi mengujakan ini. Kepalaku semakin berat menampung pelbagai persoalan yang entah darimana munculnya. Mataku mengecil menahan perit bahang matahari. Dalam samar2 itu aku melihat dia yang kini menjadi seekor ular melingkari aku. Aku tidak mampu melakukan apa2 kerana kepalaku semakin pening. Dia mengucapkan selamat tinggal kepadaku dalam mod bisik. Sumpahan ke atasnya sudah berakhir dan dia boleh berjumpa dengan ahli keluarganya yang lain.

Tidak berapa lama kemudian aku pulih dari pening. Melihat sekeliling yang seolah olah tiada apa berlaku. Ada sebuah buku latihan yang kusam. Dalamnya tertulis sesuatu. Mari aku bacakan,

Rupa rupanya yang dipanggil pelajar itu tidak menyeronokkan ya ? Menyesal aku pilih semasa tukang sihir beri aku peluang menjadi manusia. Yang menggediknya lain, yang mengeja pelatnya lain. Yang bajet macam pasangan romantisnya lain. Padahal akil balingh pun belum lagi. Aku tercari cari mana perginya otak mereka dan apa yang memeranjatkan aku otak mereka ada dalam sebuah alat yang dipanggil telefon pintar. Ya, rupa rupanya zaman kini telefon yang lebih pintar dari manusia. Aku mula rasa takut dan sebab itu apabila loceng berbunyi aku terus pulang. Aku takut telefon pintar akan menyedut otak aku. Dua minggu yang aku lalui betul2 membazir. Dalam dua minggu itu aku sudah menyantap seekor lembu. Dan kau (menunjukkan aku yang sedang membaca) aku mula jatuh hati pada kau. Beberapa jam lagi kau bakal menjadi seperti ku. Tiada tangan dan kaki tapi masih punya otak untuk terus hidup. Sampai jumpa.

Aku tersenyum sambil melihat tubuhku perlahan lahan bertukar menjadi ular. Mungkin aku akan bahagia bersama dia nanti. Walau akalku bakal ditarik sekurang kurangnya otak ku masih berfungsi. Lima minit berselang, aku lengkag bercirikan seekor ulang. Menyusup ke semak belakang sekolah.


No comments:

Post a Comment