03 August 2012

Coretan sampah.

Tiada istilah cuba melainkan seseorang itu mempunyai banyak pilihan dalam hidupnya.
Aku pernah rasakan itu.
Sehinggakan aku hilang tumpuan dan semuanya terbang ditiup angin.

Akan tetapi, satu lagi kelemahan individu di mana dia masih lagi dalam konteks mencuba walaupun dia dihantui satu pilihan sahaja.
Keadaan ini memaksa kita mempratikkan apa itu yang dimaksudkan keterpaksaan.
Kita terpaksa melakukannya kerana tiada pilihan kedua atau seterusnya.
Apa yang membezakan adalah kau buat dengan rela atau tidak.
Percayalah, melakukan sesuatu dengan rasa terpaksa amat2 tidak seronok.
Hilang kenikmatan.

Aku cuba menterbalikkan 180 darjah pandangan aku jika aku dalan situasi terpaksa.
Asalkan apa yang bakal aku lakukan, perasaan itu ikhlas.

1 comment:

  1. kadangkala tersangat sukar membuat perasaan terpaksa itu menjadi ikhlas

    ReplyDelete