21 May 2012

Awak, bulan Rejab dah datang.

"Awak2, esok dah masuk bulan Rejab. Boleh saya meminang awak ?"

Goreng pisang yang terlilit kemas di tangan tiba2 terlerai jatuh ke tanah. Tersedak Kenanga mendengar kata2 yang terpancul dari mulut Tuah. Walaupun persekitaran taman permainan ketika itu riuh rendah dengan gelak tawa kanak2, telinga Kenanga cekap menangkap setiap patah kata.

Mereka berdua asyik bermain buaian. Makan goreng pisang. Menghadap struktur2 binaan yang mesra kanak2.  Tak berkelip mata Tuah memandang Kenanga. Memfokus tajam menggali jawapan dalam diri Kenanga. Kenanga hanya tersenyum. Dihulur goreng pisang pada Tuah. Sefokus fokus Tuah pun, dia tak menolak goreng pisang itu.

Mengunyah dengan penuh perasaan. Mata Tuah tidak lagi memandang Kenanga. Di alihnya kepada kanak2 yang lena dibawa layaran imaginasi masing2.

"Awak taknak jawab ? Dulu awak cakap bila tiba bulan Rejab, saya boleh meminang awak. Awak tipu saya ?"

Giliran Kenanga memandang Tuah dengan seribu satu perasaan. Kali ini Tuah menolah goreng pisang pemberian Kenanga.

"Awak tak suka saya ?"  Tuah memulakan bicara dengan nada seperti di slot akasia.

"Saya suka awak." Kenanga tenang menjawab.

"Habis, jawab la soalan saya."

Entah kenapa Tuah berlainan sedikit petang itu. Kedua dua mereka kini berada dalam dunia lain. Suara kanak2 tadi makin lama makin tenggelam dek situasi.

"Awak, kita kan baru tingkatan 3. PMR pun belum ambil lagi. Sekarang ni kita fokus pada pelajaran dulu ya."

"Bila saya bolek meminang awak ?" Tuah masih tidak puas hati.

"Bulan Rejab. 10 tahun lagi. Awak nak menikahi saya terus pun takpe." Kenanga melirik senyuman penuh kepastian.

"Baik, saya pegang kata2 awak. 10 tahun lagi saya datang meminang awak ye." Tuah cair. Hatinya betul2 dicuri.

Dikeluarkan telefon bimbit dan ditetapkan pada 10 tahun akan datang agenda penting sepanjang hidupnya. Bulan Rejab yang bakal menyatukan hatinya.



2 comments:

  1. hahahaha tersenyum simpul aku pagi2 ni. realiti budak2 sekarang kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'a. Keterujaan mereka nak kahwin keterlaluan. Haha.

      Delete