10 May 2012

Belakang tabir malam gala muzikal.

Selepas malam gala muzikal dari pemain biola itu, aku tidak lagi berjumpa degannya. Padahal ketika majlis, ada saja peluang untuk aku menghampirinya. Sekarang hendak menyesal sudah tidak guna. dari jauh saja aku perhatikan susuk tubuh serta lenggok bicaranya. Kadang2 dia ketawa menutup barisan giginya yang tersusun rapi itu.

Bila lagi aku dapat ketemu dia. Satu capaian informasi pun aku tidak dapat. Namanya pun aku hanya dengar samar2. Entah Bedah entah Munah. Sudah. Fikiranku dijajah manusia asing lagi. Apa harus aku lakukan. Meroyan seorang diri itu buang tabiat namanya. Malam itu aku gagal melelapkan mata.

Pagi2 lagi Kiki dah mengiaw macam nak minta penampar. Tanpa gosok gigi, aku selak langsir baldu buatan Indonesia memerhati apa sebab binatang mamaliaku berkelakuan separa normal. Apa gila dia mengiaw sampai satu taman perumahanku dengar.

Kulihat sepucuk surat melekat di dahi Kiki. Patut la dia mengesot2 kepalanya di lantai tadi. Siapalah yang jahanam sangat buat kucing aku macam ni. Memang terbelah muka dia aku kerjakan. Sampul tadi aku buka. Ia mengandungi satu gambar berukuran pasport dan... arghh ! Ini perempuan malam tadi. Kenapa dia baling surant ke arah Kiki ? Aku terus lupakan azam aku nak membalas dendam tadi.

Di belakang gambar terdapat satu pesanan ringkas yang dieja dalam huruf jawi. Hanya 5 6 baris tapi hampir satu jam aku membacanya.

Aku masuk dalam rumah dan mencari bantal dan menangis teresak2. Mujurlah dinding rumahku ditampal bekas telur. Orang luar takdelah dengar rengekan aku ini. Aku kasi Kiki gambar itu dan Kiki seronok menghancurkan semuanya. Terngiang2 apa yang aku baca tadi.

"Jangan tunggu lama2
Nanti lama2
Dia diambil orang."

No comments:

Post a Comment