12 April 2012

Benda biasa.

Di sebalik jaringan dawai berwarna hijau itu, aku melihat kelibat manusia yang fasih berbahasa asing. Menikmati kehidupan mereka dengan penut teliti. Walaupun dikepung, tak pernah dijadikan alasan untuk berseronok.

Aku hanya menyaksikan dari celahan tingkap yang dibuka kecil akibat pengaratan pada struktur binaannya. Langsir sengaja dibiar tersepit. Asik mereka bermain sepak raga. Teringin juga aku ke sana. Heh.

Setiap kali melihat mereka, aku terfikir akan persahabatan. Tali yang agak kendur dalam hidupku sekarang. Sepi. Cemburu melihat mereka ketawa bersama. Bermain bersama. Walaupun berada jauh dari kumpulan darah daging, mereka tetap boleh ketawa.

Aku tak tahu lah apa yang mereka fikir. Tapi dari pandangan aku, kegembiraan itu hanya dapat bila ada yang tersayang mengelilingi. Seperti mana 'saya' tanpa 'ng'. Sepertimana 'gem' tanpa 'bira'.

Aku haus dua elemen itu.
Nak meminta2 tapi hasilnya takkan sama dengan penerimaan yang tidak diduga.

No comments:

Post a Comment