03 April 2012

Tolong..saya sakit.

Jadilah seperti ikan.

Membenarkan manusia bermandi manda di tempat tinggal mereka. Mereka tak pernah bising bila kau datang dekat ekosistem mereka. Sebab mereka tahu apa yang mereka dapat untuk di kongsi. Bukan kepentingan diri.

Yang lagi teruk, mereka yang tidak menghargai. Suka2 buang sisa2 kimia yang tak di rawat. Ikan tak buat apa2 masalah pun dengan kau, bai. Yang kau rosakkan tempat tinggal mereka kenapa ? Otak dah tamat tempoh ke ?

Jadilah seperti kucing.

Bila makanan yang dia dapat, dia makan. Tapi bila ada kucing yang lagi lapar, dia biarkan saja kucing itu merampas makanan darinya. Sebab apa ? Sebab itu bangsa dia. Dia taknak bangsa dia lemah. Dia tak macam kita. Lebih banyak ketawa dari menghulur tangan membantu.

Lagi sadis ada yang menyeluk poket mengeluarkan telefon bimbit. Merakam. Kemudian sebarkan aib. Kononya sebagai pengajaran. Nak mengajar tapi kapur pun tak tahu nak pegang macam mana. Heh.


Tak matilah kalau berkongsi. Tak rugilah bila membantu. Biarkah yang belah kiri diam dan kerahkan yang belah kanan mencatat amalanmu, kawan.


No comments:

Post a Comment