18 April 2012

Mimpiya mungkin di siang hari.

Seperti biasanya, petang ini aku menggomol Kiki si kucing kutip. Mungkin dah selalu digomol, dia tak kasi respon. Dia menyuruh aku mencari teknik baru agar dia dapat belaian dengan lebih terperinci.

Ding ! Dong ! Aku menoleh ke arah pintu pagar bersadur berlian itu. Kelibat seseorang gigih melambai2 sambil memberi salam. Dalam perjalanan ke pintu pagar yang mengambil masa 5 minit itu, aku memerhati seorang demi seorang dari mereka. Setiap dari mereka dibekalkan satu dulang yang dipenuhi dengan variasi yang berlainan. Ya, mereka berbaju kurung dan lelaki berkacamata dari kedai online.

Ibu menjerit mempelawa kumpulan itu masuk. Aku makin hairan. Apakah tandanya ini. Kiki tadi aku campakkan ke lantai lalu aku mengendap perlahan dari dapur. Sekali lagi teriakkan ibu hampir gugurkan jantung aku. Di suruh buat air. Aku ikutkan saja.

Ini kali pertama aku buatkan air untuk tetamu. Entah apa rasanya, lantak kau lah. Heh. Berangkap2 pantun di dendangkan, ketawa serta gurauan membuat aku tersegih sorang2. Tapi masih lagi aku tak faham. Ibu berlari ke dapur dan memberiku satu soalan yang tak pernah wujud dalam mana2 peperiksaan di sekolah. "Anak Pak Jais nak melamar kau, kau setuju dak ?"

Kalau mulut ni macam Joker, saat tu juga aku tetaskan semua benang yang ada. Bertapa gembiranya hati sampai tak terkata, tak tergambar dan tak tertulis. Aku peluk ibu erat2 sampai satu pelempang ibu hinggap dipipiku meminta dilepaskan. Aku menjawab setuju dengan tersimpul malu. Kiki memerhati dengan beribu persoalan.

Ibu ke depan untuk meneruskan prosedur seterusnya. Aku pun mengorak langkah menyusun senyuman menghantar air. Gugup pun ada jugak. Tapi aku masih boleh kawal. Tiba2, Kiki memerkam aku. Mentonggang terbalikkan air yang aku buat tadi. Dia bertindak agresif. Seperti nak tumbuh tanduk. Akhinya aku tumpas. Tersungkur aku dibuatnya. Kiki datang sebelah aku. Membisik merdu,

"Kau kan lelaki. Mana ada perempuan datang nak melamar kau"


2 comments:

  1. Terbaik. Haha. Kesian jugak baca, tapi kalau betul best tu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Tapi agak tergugat la status lelaki tu. Kehkeh

      Delete