23 April 2012

Hujan.

Hujan makin lebat. Terpaku aku berdiri pada hentian yang tiada bumbung itu. Hanya bertemankan sekeping surat yang aku simpan di belakang pinggang agar ia tidak dijajah air hujan. Ia hujan yang paling lebat sepanjang hidupku. Kerana ia, aku tidak perasan akan berlinangnya air mataku sejak tadi. Cuma kemasinan apabila ia menyentuh lidahku.

Dia masih belum tiba.
Atau dia takkan berpaling lagi.
Perlahan demi perlahan bayangnya hilang dibawa arus lopak.

Sepertinya aku lemas pada permukaan.
Gigih kukejar dirinya tapi tidak berganjak walau setapak.
Kaku.
Hanya air mata yang tak putus2 memberahikan pemergianya.

Kenapa awak pergi ?
Kenapa awak taknak terima surat saya ?

Awak nak bagi harapan dekat saya ?
Atau awak terpaksa pergi ?

Tindak balas anak matanya sedikit pun aku tak nampak. Hatiku makin hancur. Air hujan masuk ke dalam tubuhku dan mengikis sikit demi sedikit gumpalan darah itu.

Tolong hujan, alirkan hati ini ke dalam hatinya. Hati ini perlu tempat di sana untuk sang pria terus bernyawa.

1 comment: