09 April 2012

Lidah hati.

Aku berjalan sendiri bertepikan dinding2 yang penuh dengan propaganda. Malas.
Melihat suasana metropolitan yang membangun hasil adunan dosa dan pahala, aku teruja.

Nak sangat aku pusingkan tombol pintu itu. Tapi seperti ada yang meluat dengan tingkah laku ku nanti.
Dikata budak mentah. Tak tahu lagi apa yang di perjuangkan. Suka cari masalah.
Itu ayat2 si bodoh sombong.

Pernah ia singgah di corong telingaku. Berbisik manis. Anak muda tulang belakang negara.
Kata2 itu seperti pujukan sang ibu kepada anaknya yang taknak masuk rumah masa maghrib.

Budak sekarang otak seperti span. Menyerap apa perangai yang kau lukis.
Kau utamakan kepentingan peribadi kau dan itulah yang dipraktikkan oleh jiwa muda masakini.

Di mana usaha kau, orang tua ? Kami tidak nampak.
Yang ada hanyalah sebuah rumah kayu yang dah nak roboh yang pernah kau siapkan.

Aku tak menyalak. Aku tak melenting.
Aku hanya perlukan udara kebebasan yang membuktikan kata2 kau.

Masih lagi berharap. Lagi..

No comments:

Post a Comment